“Spijtig dat adviezen van de adviesraden worden genegeerd”

Op de gemeenteraad van donderdag 28 maart 2021 heeft N-VA Deerlijk zich onthouden bij de voorgestelde keuze van 5 straatnamen voor de nieuwe verkaveling bij de Tapuitstraat. “Wij vinden het zeer spijtig dat het schepencollege het advies van de Heemkundige Kring en het advies van de Cultuurraad naast zich neerlegt”, aldus raadslid Filip Terryn.

De verkaveling aan de Tapuitstraat bevat enkele nieuwe straten. Alvorens die straatnamen definitief vast te leggen, werd eerst het advies gevraagd aan de Heemkundige Kring en de Cultuurraad. Die raden bestaan uit vrijwilligers die zich inzetten voor het algemeen belang van Deerlijk. Wij betreuren het dan ook dat hun advies zomaar opzij werd geschoven. N-VA Deerlijk verkoos dan ook om te gaan voor straatnamen met landbouwgewassen. Deze verwijzen naar de oorspronkelijke landbouwgronden, de omliggende Veemeersen, de nabijgelegen kinderboerderij Bokkeslot, de volksuintjes Overakker,…  Deze namen zijn daarnaast gemakkelijk leesbaar en juist te spellen.

Voorzitter N-VA Deerlijk, Chantal Depaemelaere: “Wij vinden het zeer spijtig dat de meerderheidspartijen het advies van de Heemkundige Kring en de Cultuurraad zomaar naast zich neerleggen. Positief is wel dat de nieuwe straatnaamborden voorzien zouden worden van informatie rond de personen naar wie de straatnaam verwijst.”