N-VA op de gemeenteraad: gedenkplaat voor Hugo Verriest en het tekort aan lokalen in Sint-Lodewijk

Op de laatste gemeenteraad zat ons N-VA-raadslid Filip Terryn niet stil. Hier een overzicht:

Gedenkplaat Hugo Verriest

N-VA voegde zelf een punt toe aan de agenda van de gemeenteraad dat unaniem werd goedgekeurd. Dat punt bevat het opnemen van een voorwaarde in de omgevingsvergunning van een nieuw bouwproject in de Hoogstraat 114 ter hoogte van de Sint-Columbakerk (aan het Bibke). Er wordt gevraagd dat de arduinen gedenkplaat die verwijst naar het geboortehuis van priester Hugo Verriest wordt geïntegreerd in het nieuw bouwproject. De bouwheer heeft de taak de gedenkplaat met de beste zorgen te behandelen, indien ze beschadigd is moet die hersteld of vernieuwd worden. "Het is uit erkenning voor een van de Deerlijkse drie groten Hugo Verriest dat deze arduinen gedenkplaat behouden blijft en ongeschonden wordt voorzien op een duidelijke zichtbare plaats in het nieuwe bouwproject.", aldus raadslid Filip Terryn. Tegelijk is N-VA ook bezorgd voor het toenemend aantal appartementen in Deerlijk.

Te kort aan lokalen in Sint-Lodewijk

De voorbije periode kreeg N-VA vaak klachten van verenigingen van Sint-Lodewijk. Die moeten 'tijdelijk' uitwijken naar locaties buiten Sint-Lodewijk, wat het voor sommige inwoners moeilijk maakt om deel te nemen aan het verenigingsleven. Wij kaartten dit probleem aan in de gemeenteraad, bovendien vragen wij ons als N-VA af wat 'tijdelijk' precies is. N-VA volgt dit verder op.