"Er is dringend nood aan een hemelwaterplan"

Op 1 juni 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Leefomgeving & proper Deerlijk, Milieu & Landbouw

We worden opnieuw geconfronteerd met extreme droogte en waterschaarste waarbij vooral land- en tuinbouwers schade ondervinden. Op Vlaams niveau is hieromtrent reeds gedebatteerd en vraagt men aan de lokale besturen om werk te maken van een hemelwaterplan. N-VA Deerlijk vroeg daarom op de gemeenteraad van mei naar een hemelwaterplan.

“Voor het vierde jaar op rij hebben we al te maken met extreme droogte. N-VA Deerlijk roept op om actie te ondernemen. Concreet denken we aan initiatieven om water te bufferen, of om bijvoobeeld stuwen te plaatsen in waterlopen of afwateringsgrachten. Op die manier zou het water langer vastgehouden worden”, aldus raadslid Filip Terryn.

“Daarnaast moet ook actie ondernomen worden omtrent het oppompen van water bij voorbereidende bouwwerken, al te vaak gaat opgepompt grondwater direct in de riolering”, geeft Filip Terryn mee.

N-VA Deerlijk vroeg daarom op de laatste gemeenteraad of de gemeente dergelijk hemelwaterplan heeft of de intentie heeft om een plan uit te werken. In elk geval zou N-VA zich als een constructieve partner opstellen om landbouwers ook in deze droge tijden ten volle te ondersteunen.