U bent hier
Kruispunt Belgiek
Kruispunt Belgiek
N-VA heeft principieel geen problemen met de herinrichting van het kruispunt Belgiek op zich. De bedoeling van de herinrichting is te zorgen voor een verminderde verkeerscongestie, een betere verkeersdoorstroming, een vlottere ontsluiting van de industriezone Deerlijk-Waregem en de verkeersleefbaarheid en veiligheid van de wijk Belgiek naleven. N-VA heeft bedenkingen of de doelstellingen zullen worden bereikt en denkt dat er extra maatregelen nodig zijn om de verkeercongestie te verminderen. Vanuit de industriezones Desselgem, Ooigem en Wielsbeke wordt het kruispunt heel wat belast. Extra maatregelen zoals sensibilisering naar die bedrijven toe en een betere bewegwijzering die het verkeer leiden naar E17 te Waregem of via N36 te Harelbeke naar E17 dringen zich op. Alleen wanneer dit verkeer via andere wegen naar de E17 wordt geleidt zal een ontlasting voor het kruispunt betekenen.
Er wordt te weinig rekening gehouden met de geplande projectontwikkeling van 3 winkelpanden (Aldi?) die op het kruispunt zullen worden neergezet. Deze panden zullen extra verkeer met zich meebrengen wat contradictorisch is met de doelstellingen van de herinrichting. Dit wordt ook beaamt door externe instanties.
Verder worden geen extra maatregelen voorzien door de komst van de brandweerkazerne. Nochtans zou dit het geschikte moment zijn om een extra rijstrook te voorzien naar de kazerne toe langs de N36.
Bij interventie, is het onmogelijk voor brandweermensen via de N36 de kazerne op een veilige manier te bereiken. Ook via de kleine straatjes : Oude Vichtestraat, Olekenbosstraat, Wafelstraat Braamheuvelstraat en Klijtstraat zal dit niet altijd veilig zijn waardoor de doelstelling verkeersleefbaarheid en veiligheid op wijk Belgiek op dat moment niet zal nageleefd worden.
In het mobiliteitsplan dat het beleid vorig jaar goedkeurde is sprake van een parallelweg ter hoogte van de Vichtestraat die moet zorgen voor een betere ontsluiting van de industriezone Deerljjk-Waregem. N-VA vraagt zich af waarom dit nog in het mobiliteitsplan staat wanneer men nu het kruispunt gaat herinrichten en tevens twijfelt of dit wel realiseerbaar en financieel haalbaar is.