“Het afsluiten van straten om sluipverkeer te weren, straft de inwoners”

Op 8 november 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Mobiliteit & verkeersveiligheid

De stad Harelbeke besliste onlangs om bepaalde straten in de wijk Bistierland af te sluiten om het sluipverkeer aan te pakken. Die wijk ligt op het grondgebied van zowel de gemeente Deerlijk als de stad Harelbeke. “Wij werden gecontacteerd door de inwoners en gingen ter plaatse eens een kijkje nemen.”, aldus N-VA-raadslid Filip Terryn.

De wijk Bistierland blijft ook niet vrij van sluipverkeer. “Maar enkele straten afsluiten om dat sluipverkeer tegen te gaan, straft vooral de inwoners van Bistierland zelf. Wij zijn daarom vragende partij om van de hoofdstraat van Bistierland plaatselijk verkeer te maken, gerichte politiecontroles te doen en verkeersovertreders te verbaliseren. Zo blijven de bewoners van de wijk ongestraft. Wij dringen er daarom op aan dat de gemeente samen met Harelbeke een oplossing zoekt in die richting”, aldus Filip Terryn.

N-VA is reeds langer vragende partij om gerichte politiecontroles uit te voeren en strenger op te treden tegen automobilisten die het plaatselijk verkeer in de verschillende Deerlijkse straten negeren. “Wij krijgen daarover heel wat klachten binnen van inwoners, maar daar gaat de meerderheid spijtig genoeg niet op in”, besluit Filip Terryn.