U bent hier
GEMEENTERAAD 23 januari 2019
N-VA klopt terug op de nagel van de lokale economie en de gemeentelijke financiën
Lokale economie
Reeds op de installatievergadering met het aanbieden van een lokaal biertje (Klootzakske) verwijzende naar het belang van de lokale economie zette N-VA de toon. Ook in de gemeenteraad van 24 januari eiste N-VA terug aandacht voor het belang van de lokale economie. Zo kon het bijvoorbeeld niet dat voor de nieuwjaarsreceptie van het personeel geen lokale traiteur werd aangesproken. Ook bij de mogelijke toewijzing voor de aankoop van laptops voor de gemeenteraadsleden drong N-VA aan om deze toe te kennen aan een lokale zelfstandige ondernemer
Financiën
Kritisch was de N-VA ook bij de bespreking van de gemeentelijke personenbelasting en opcentiemen. Met enige tegenzin keurde N-VA deze niet af en onthield zich verwijzende naar de grote uitdagingen waarvoor de gemeente staat en een verlaging (ook door verkeerde ingrepen in het verleden) niet aan de orde kon zijn.
Verwijzende naar zijn verkiezingsprogramma drong de partij nu reeds aan om voor de komende begroting een heel breed overleg te houden (verder gaand dan de financiële commissie) met 'specialisten- geïnteresseerden – stakeholders – objectieve raadgevers en post per post de volledige begroting doorlopen
Vuurwerk
Een derde voorstel was het voorstel tot beperking van het vuurwerk rond de eindejaarsperiode (veiligheid, wildgroei, dierenwelzijn) … nu nog mogelijk op 6 dagen (kerst-nieuwjaar) tot 1 avond zijnde op oudejaarsavond tussen middernacht en 1 u … Alternatieven kunnen ook geluidloze vuurwerken zijn
Op deze 3 punten kon N-VA verkrijgen dat er wellicht gevolg kon worden gegeven.
ANDERE VRAGEN GESTELD DOOR N-VA mandatarissen Dirk Demeurie, Sophie Mespreuve en Filip Terryn
- Actualisering van het strooiplan
- Stand van zaken ingrepen naar verkeersveiligheid in de Paanderstraat
- Sluiting van 4 brievenbussen in Deerlijk en het inlichten van de bevolking hiervan
- Verduidelijkingen bij een verkaveling in 2de lijn in de Pladijsstraat