N-VA wil reflecterende huisnummers

Op 31 januari 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Veiligheid

N-VA-raadslid Filip Terryn vraagt in de gemeenteraad van 30 januari 2020 aan het schepencollege in welke mate het mogelijk is om reflecterende huisnummers te voorzien. “Zichtbaarheid  van de huisnummers en vlotte bereikbaarheid van interventieplaats zijn belangrijk, in de eerste plaats voor de hulpdiensten, maar ook voor de post en andere dienstverleners”, aldus Terryn.

N-VA Deerlijk is vragende partij van een reglement om het gebruik van reflecterende huisnummers te promoten. “Een moeilijk zichtbaar huisnummer kan problemen geven. Bij levensbedreigende situaties telt elke minuut . Brandweer, ziekenwagen, huisartsen (van wacht) en politie hebben vaak te maken met moeilijk zichtbare huisnummers en kunnen in het donker vaak moeilijk de correcte woning vinden”, geeft raadslid Filip Terryn mee.

N-VA wil de inwoners meer informeren en warm maken voor het gebruik van reflecterende huisnummers. Daarenboven wil de lokale afdeling dat wordt gekeken in welke mate de gemeente die huisnummers kan voorzien. Nieuwbouwwoningen of aan nieuwe inwoners zouden sowieso reflecterende huisnummers moeten worden aangeboden. Oude bestaande huisnummers zouden op termijn moeten vervangen worden. “Reflecterende huisnummers verhogen de zichtbaarheid enorm, zeker ’s avonds, ‘s nachts en bij slecht weer. Het kan levens redden in geval van nood!”, besluit het N-VA-raadslid.