N-VA vraagt opnieuw om reflecterende huisnummers

Op 28 oktober 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Veiligheid

Nu de winter voor de deur staat, deed N-VA Deerlijk tijdens de gemeenteraad nog eens het voorstel om reflecterende huisnummers aan te bieden aan de Deerlijkse inwoners. Dit kwam er in navolging van de gemeente Anzegem waar inwoners recent konden intekenen om dergelijk huisnummer te verkrijgen.

Filip Terryn vroeg of er een regionale samenwerking mogelijk zou zijn om aan de inwoners van de Fluvia-gemeenten een reflecterend huisnummer aan te bieden. Samenwerking zou alvast de kosten drukken.

Zichtbaarheid  van de huisnummers en vlotte bereikbaarheid van interventieplaats zijn belangrijk. Voor de hulpdiensten,  de post en andere dienstverleners is dit van groot belang, aldus Filip Terryn.

N-VA Deerlijk is vragende partij om het gebruik van reflecterende huisnummers te promoten. "Een moeilijk zichtbaar huisnummer kan problemen opleveren. Bij levensbedreigende situaties telt elke minuut . Brandweer, ziekenwagen, huisartsen (van wacht) en politie hebben vaak te maken met moeilijk zichtbare huisnummers en kunnen in het donker vaak moeilijk de correcte woning vinden”, geeft raadslid Filip Terryn mee.

N-VA wil de inwoners meer informeren en warm maken rond het gebruik van reflecterende huisnummers. N-VA Deerlijk wenst dan ook dat er wordt gekeken op welke manier de gemeente die huisnummers kan voorzien. Nieuwbouwwoningen of aan nieuwe inwoners zouden sowieso reflecterende huisnummers moeten worden aangeboden. Oude bestaande huisnummers zouden op termijn moeten vervangen worden. “Reflecterende huisnummers verhogen de zichtbaarheid enorm, zeker ’s avonds, ‘s nachts en bij slecht weer. Het kan levens redden in geval van nood!”, besluit het N-VA-raadslid.