N-VA Deerlijk waarschuwt voor cybercriminaliteit

Op 12 februari 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Veiligheid

Naar aanleiding van de cyberaanval op de gemeentediensten van Willebroek vroeg gemeenteraadslid Filip Terryn (N-VA) info over de beveiliging van de Deerlijkse gemeentediensten. “Het is belangrijk dat de gemeente zich goed wapent tegen cyberfraude en cybercriminaliteit”, aldus Filip Terryn.

Enkele dagen geleden werd het gemeentebestuur van Willebroek slachtoffer van een cyberaanval. N-VA Deerlijk is bezorgd dat dergerlijk voorval ook kan voorkomen in Deerlijk. “De gemeente werkt met vertrouwelijke gegevens. Die gegevens moeten voldoende beschermd zijn tegen hackers. Alsook moet worden vermeden dat de gemeente wordt gechanteerd” geeft gemeenteraadslid Terryn mee.

De bevoegde schepen verzekerde ons dat een voorval zoals in Willebroek in Deerlijk niet kan gebeuren. “Wij hopen dit inderdaad ook, maar ik kan me voorstellen dat men in Willebroek dit vorige maand ook dacht. Vandaar dat wij het schepencollege even herrinneren over de gevaren van cybercriminaliteit”, besluit Filip Terryn.