Laat vuurwerk geen dierenlevens verknallen tussen oud en nieuw

Op 2 december 2019, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn, Gemeenteraad

N-VA Deerlijk agendeerde op de gemeenteraad van donderdag 28 november een punt aan de agenda over de reglementering van het vuurwerk rond eindejaar. Tot op heden kan je 6 dagen tijdens de eindejaarsperiode gedurende enkele uren vuurwerk afschieten zonder toestemming van de burgemeester. Dit is wat van het goede te veel volgens N-VA. Vandaar stelt N-VA Deerlijk voor dat men enkel in de nacht van 31 december op 1 januari tussen 0u en 1u vuurwerk vergunningvrij mag afschieten.

“In Deerlijk kan je zonder vergunning of kennisgeving feestvuurwerk afsteken van 20h tot 2h op kerstavond, kerstdag, 2de kerstdag, oudejaarsnacht, nieuwjaarsdag en 2de nieuwjaarsdag. 6 dagen tijdens de eindejaarsperiode is wat overdreven vinden wij”, aldus gemeenteraadslid Filip Terryn. Daarom diende het N-VA-raadslid een extra punt toe aan de agenda om die regelgeving aan te passen.

“We zien dat in veel Vlaamse steden en gemeenten privaat vuurwerk verboden of zeer beperkt is. Uitgebreid wetenschappelijk onderzoek bevestigt wat veel eigenaars van dieren al weten: de lichtflitsen en het lawaai van vuurwerk beangstigen dieren in grote mate”, laat gemeenteraadslid Terryn weten.  Al benadrukt N-VA Deerlijk dat dit niet wil zeggen dat er enkel dat ene uurtje tussen oud en nieuw vuurwerk kan afgeschoten worden. “Op alle andere momenten kan een vergunning toegestaan worden door de burgemeester”, geeft Filip Terryn nog mee.  “We willen de eindejaarsfeesten hand in hand laten gaan met dierenwelzijn. Met dit voorstel zijn we ervan overtuigd dat we een mooi evenwicht vinden tussen de eindejaarsfeesten en dierenwelzijn”, aldus het gemeenteraadslid.

De burgemeester antwoordde dit voorstel genegen te zijn en dit geleidelijk aan in te voeren. Er moeten hieromtrent enkele besprekingen gebeuren in het politiecollege en afgestemd worden in de politiezone. De gemeenteraad kon zich unaniem vinden in het voorstel. "Ik ben tevreden dat voorstellen vanuit de oppositie over de partijgrenzen heen tot een akkoord kunnen komen", besluit Filip Terryn.

In de bijlage kunt u het toegevoegde punt terugvinden.