Gemeenteraad Maart 2017

Op 5 april 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Gemeenteraad 300317

RUP Brandweerkazerne

Het RUP vermeldt dat deze locatie op vlak van bereikbaarheid voor de vrijwillige brandweermensen uitzonderlijk hoog scoort, terwijl verder staat dat de locatie ter hoogte van het drukke en verzadigde kruispunt Belgiek gelegen is. Dit lijkt ons een tegenstelling.

N-VA heeft er zijn twijfels over dat de brandweerlieden, tijdens de spitsuren en zeker vanuit richting Deerlijk, op een vlugge en veilige manier de kazerne kunnen bereiken. De hervorming van het kruispunt zal daar niet veel aan veranderen.

Vandaar ons voorstel om 6 mensen te voorzien die in de kazerne verblijven, zeker tijdens de spitsuren,  zodat bij een interventie onmiddellijk een brandweerwagen kan vertrekken.

N-VA is verheugd vast te  stellen dat er ruimte is voorzien voor de dienst 100 en 2 slaapplaatsen voor de ambulanciers. Wij pleiten er zelfs voor om 6 tot 8 slaapplaatsen te voorzien voor de brandweermensen en dit mee te nemen in verdere gesprekken in de zone.

Opmaak Masterplan “oude brandweerkazerne”

Het centrum van Deerlijk is verzadigd met de bouw van appartementen. Bij de opmaak van het masterplan moet er aandacht besteed worden aan de opfrissing van het centrum van Deerlijk met park en groen.

Het creëren van parkeerruimte in het centrum is een prioriteit. Bovengronds is onvoldoende parkeerruimte. Vandaar ons voorstel dat het noodzakelijk is om een ondergrondse parking te voorzien.

Kindvriendelijke taverne  (indoor speelterrein).

Wij stellen vast dat heel wat bezwaren zijn tegen de komst van een kindvriendelijke taverne (indoor speelterrein) ter hoogte de appartementen aan de Tulpenlaan.

Om heel wat problemen te voorkomen is het belangrijk om deze bezwaren van in het begin serieus te nemen. Het is noodzakelijk om van in het begin goede afspraken te maken om conflicten tussen eigenaar van de taverne en eigenaars / bewoners van de appartementen in de toekomst te vermijden. Het is belangrijk om goede isolatie aan wanden en plafond te voorzien om lawaaihinder te beperken. Verder kan het niet dat de eigenaar van de taverne openbaar domein opeist om een buitenterras te creëren en openbare parkeerruimte eist.