'Aankondigingspolitiek ten top'

Op 22 december 2022, over deze onderwerpen: Financiën & ondernemen, Gemeenteraad

Op de gemeenteraad van 22 dec werd een aanpassing van het meerjarenplan voorgesteld. ‘We stellen opnieuw de aankondigingspolitiek in vraag en kijken kritisch naar alle projecten en de stijgende kosten van het bestuur.’, aldus gemeenteraadslid Filip Terryn. Wij zijn, als oppositiepartij N-VA, zeer bezorgd wanneer we de cijfers analyseren.

We stellen ons vragen ...

• We stellen vast dat er voor Deerlijk veel mooie dure projecten en vooral veel studies klaarliggen en dat de spaarpot bijna opgesoupeerd is.
    De grootste voorziene projecten: nieuwe Polyvalente zaal Sint-Lodewijk, aankoop bestaand buurthuis Sint-Lodewijk, nieuwe theaterzaal, bouw centraal vrijetijdspunt, realisatie centrumpark “Oude brandweerkazerne”, uitbreiding parking gemeentehuis, DNA Sint-Lodewijk, vernieuwing kerkomgeving centrum Deerlijk, aankoop grond voor een bos Sint-Lodewijk, vernieuwen site Sint-Anna Molenhoek, herinrichting kruispunt Belgiek, integratie OCMW naar gemeentehuis, aankoop Blokker, studies voor mobiliteitsprojecten …
  • We stellen vast dat de exploitatiekosten, dat zijn de kosten om het bestuur draaiende te houden,  in Deerlijk sedert begin de legislatuur serieus zijn gestegen, na stad Kortrijk de hoogste in de hele regio. De exploitatiekost per inwoner van Deerlijk in 2022 bedraagt 1.957 euro/persoon (in 2017 was dit nog 1497,76 euro per persoon). Dit wil zeggen dat er steeds minder financiële ruimte is voor te investeren.

Conclusie

• Wij geloven niet dat er ooit voldoende financiële ruimte zal zijn voor het realiseren van al de voorgestelde plannen. Wij houden er niet van dat er aan de bevolking mooie luchtkastelen voorgesteld worden. Wij houden evenmin van een soort aankondigingspolitiek (met de verkiezingen van 2024 in het vooruitzicht?).  ‘Er is niets mis met een visie op de toekomst hebben, maar je kan de bevolking niet wijs maken dat er geld zal zijn voor al de studies en de geplande projecten. Of weet men nu al dat de belastingen worden verhoogd in 2025?’, aldus raadslid Filip Terryn
  • Er moet dringend bespaard worden in de exploitatiekosten teneinde meer te kunnen geven aan de burgers (geld voor trage wegen, infrastructuur voor het verenigingsleven,…), iets waar verschillende partijen voor pleitten tijdens de verkiezingen.
  • Zorg voor voldoende spaargeld want onverwachte uitgaven zijn altijd mogelijk in de toekomst.