Oppositie verkleint kloof op CD&V

Op 15 oktober 2012

Oranje boven! luidde het gisteren in Deerljk. Ondanks het verlies van vier zetels is burgemeester Claude Croes tevreden over het resultaat van zijn partij. 'We behouden met CD&V de meerderheid en blijven met onze partij onze gemeente besturen. Ook persoonlijk ben ik tevreden. Mijn 2.415 stemmen zijn een stimulans om er opnieuw tegenaan te gaan.'

Van de vier zetels die CD&V verloor gingen er twee naar Open VLD, één naar SP.A. en en één naar N-VA, dat 18,2 procent stemmen kreeg.

'We winnen één zetel en zijn daarmee uitermate tevreden', stelt lijsttrekker Filip Terryn van N-VA. 'Het is duidelijk dat de Deerlijkenaar verandering wil in zijn gemeente. De resultaten zijn beter dan ik ooit had durven dromen. We pakten uit met een totaal vernieuwde lijst waarop mensen stonden die een meerwaarde vormden voor Deerlijk. Voor mezelf was dit een vuurdoop die ik niet snel zal vergeten.'

Hetzelfde enthousiasme horen we bij SP.A. 'Ook wij gaan vooruit', verduidelijkt lijsttrekker Tundie D'hont. 'Het resultaat voldoet aan onze verwachtingen. Met 735 stemmen achter mijn naam was deze campagne ook voor mij persoonlijk geslaagd.'

745 burgers stemden voor Bert Schelfhout. De beste persoonlijke score in de oppositie. 'Ik ben zeer tevreden', vertelt de lijsttrekker van Open VLD. 'Vanaf nu zetten we ons in om van Deerlijk een bruisende gemeente te maken. Wij zijn onze kiezers dankbaar en zullen hen niet teleurstellen.'

Luk Schelfhout haalde het met zijn éénmanspartij Durf niet. 'Maar ontevreden ben ik niet', klinkt het. 'Dit is een historische dag. CD&V kreeg en oorveeg en ik ben blij dat ik dit mocht meemaken.' (wbk/nsk)